プリンタのカラーマネジメント(色管理)

color munki photoを使用

市販されているもっとも安くて、実用性がある機材です。

モニタの色管理調整(キャリブレーション)とプリントした紙の上のインクの発色や輝度をレンズから計測して、色や輝度のズレを基準値に調整します。

 

注意)色の基準値はとても重要です。2015年現在でのプロ写真業界の標準は

D65といいます。D65は白色点が6500、他輝度、ガンマの調整の基準です。

昔の印刷時代にデジタル写真の技術を身に着けた人は、ちょっと昔のスタンダードが染みついている場合があります。インターネット時代、モニタで写真を見る時代の色基準は、一から勉強しないといけません。

 

 

 

個別の紙、プリンタごとにカラープロファイルを作成して、Lightroomでプリントするときに、色補正のカラープロファイルとして使用する。

 

プリント時にプレビューで見ると、画面の写真画像の色が、どれだけ補正されているのかがわかります。足りない色を補充するので、こてこての彩度の高い画像プレビューになっています。逆に、素の状態で印刷すると、薄い色になる。

 

モニタの写真画像と、プリントした画像は「ほぼ同じ色と明るさの調子」になります。

 

注意)プロファイルを作成したときと、まったく同一の紙とプリンタを使用しなければ、まったく補正の意味がなく、モニタとは大きくずれた色調子になります。

 

注意)一般的に、モニタにみえている画像が、買ってきたプリンタで印刷するだけで、同じ色調子のものがでてくると、かんちがいしている初心者は、カラーマネジメントを一から勉強しなおさないと、写真一枚もまともに印刷できないです。

人間の目は、初心者の目から経験者の目になるまで、色や明るさの微妙なちがいがわからない、気づかないことが多いです。

 

どういう色やコントラストが、脳に良い印象やインパクトを与えるのか、色研究から始める必要があります。

 

 

 


Lightroomでの色管理の方法

Lightroom Classic CC カラーマネジメントの方法

Lightroom Classic CC はカラーの表示に、主に Adobe RGB カラースペースを使用します。Adobe RGB 色域には、デジタルカメラが撮影できるほとんどのカラーに加え、範囲が狭く、Web に適した sRGB カラースペースを使うと定義することができない、いくつかのプリント可能なカラー(特にシアンや青)が含まれています。

 

Lightroom Classic CC は、次の場合に Adobe RGB を使用します。


カラープロファイルのインストール

多くの場合、カラープロファイルは、デバイスをシステムに追加するときにインストールされます。これらのプロファイル(汎用プロファイルまたはキャンドプロファイルとも呼ばれる)の精度は製造元によって異なります。カスタムプロファイルサービスからプロファイルを入手したり、Web からプロファイルをダウンロードしたりできるだけではなく、本格的なプロファイル作成機能を使用してカスタムプロファイルを作成することもできます。

 

1. カラープロファイルをインストールするには、次のいずれかの場所にコピーします。

 

Windows 7、8:\Windows\system32\spool\drivers\color

Mac OS:/Library/ColorSync/Profiles または /Users/[user name]/Library/ColorSync/Profiles

ヒント:Mac OS 10.7(Lion)では、初期設定で、ユーザーのライブラリフォルダーは非表示になっています。Finder に表示されない場合は、Option キーを押しながら移動メニューをクリックします。次に、「ライブラリ」を選択します。詳しくは、非表示のユーザーライブラリフォルダーにアクセスする方法(Mac OS X 10.7 以降)を参照してください。


Color munki Photo で 作成したプリンター用カラープロファイルだと、windows10で不具合が発生

Color munki Photo で 作成したプリンター用カラープロファイルだと、windows10で不具合が発生。

 

「could not star print job」のメッセージがでて、

 

「プリント準備中」となり進まない。

 

「windows10 lightroom could not start print job color munki photo」

で検索

 

 

 

 

解決案1)lightroomをアイコンを右クリック、「管理者権限で起動」してみるとプリント処理は進む、しかし、プリンタードライバーが進行したあと、出力せずに処理が完了したことになってしまう。結局、ダメ。

 

推察材料1) colormunkiで作成したプロファイルだけ、そうなる。紙メーカーのプロファイルだと印刷はできる。

 

windows7で同じ作業をしたときは、まったく問題なかった。

windows10とcolor munkiの相性問題か?

 

妥協案1)現物合わせのプリンタプロファイルの使用をあきらめて、メーカー純正のプリンタプロファイルで印刷する。これだと、だいたいいい感じ。しかし、微調整は必要。

 

 

 

20180629

 

 

 

 

 

 

 

 

Hi Jim,

 

Thank you for posting on Microsoft Community. I understand the inconvenience you are facing. I will certainly help you with this.

 

I appreciate if you could answer few questions to narrow down the issue and to provide you better assistance.

  1. Did you made any system changes prior to this issue?
  2. Does this issue persist while printing from specific app or from all programs/app?
  3. Is printer connected to PC with wired connection or wireless connection?

 

Method 1:

I suggest you to try running Printer troubleshooter and check if it fixes the issue. To do so kindly follow the below given steps:

  • Type troubleshooting in the search bar.
  • Select Troubleshooting.
  • Select View all on the top left corner.
  • Click on Printer.
  • Follow the on-screen instructions to run the troubleshooter.
  • Check if issue persists.

Method 2:

This issue may arise due to printer’s driver incompatibility with Windows 10. I suggest you to install the drivers in compatibility mode and check if it helps. To do so kindly follow the below given steps:

  • Right click on printer’s driver that you have downloaded from manufacturer website.
  • Click/tap on Properties.
  • Check the Run this program in Compatibility mode for under Compatibility tab
  • Select Windows 8.1/8 from the drop down under Compatibility mode section.
  • Click on Apply and Ok.
  • Install the drivers, restart PC and check if issue is resolved.

 

Please post back with the results and the information asked, we will be glad to assist you further.

 

Thank you.


Quite often when trouble-shooting a Lightroom problem, it will be suggested that you 'reset' or 'trash' your Preferences file. There are few clearly identifiable situations that require this action, but as a 'last resort' it is often remarkably successful at fixing what are otherwise inexplicable problems.

 

Courtesy of Victoria, the extract from her book - The Missing FAQ - which explains how to do this reset is detailed below. However, before embarking on that action it would be useful to understand some implications:

 

Firstly, resetting the Preferences file will cause Lightroom to create a new one when it is next started, and this new file will have all settings at their default positions. If the act of resetting the preferences file fixes the initial problem then obviously you will want to keep the new file. However, any changes which you had previously made to the Lightroom Preferences will have been undone. In itself, this is a simple thing to correct: you could for example take a screenshot of each of the tabs in the Preferences settings before the reset (5 or 6 depending upon Lightroom version), then a simple comparison after the reset will enable you to restore the settings to the way you had them. Similarly, any changes you have made to the various Grid and Loupe View Options will also be reset to defaults, so again a screenshot of the View Option tabs (Ctrl+J on Windows, Cmd+J on a Mac) will help in restoring things back to the way you had them.

 

A more pressing issue, however, concerns the fact that Lightroom's knowledge of your catalog(s) will have been lost during the reset, and the 'Default Catalog' setting on the Preferences>General Tab will be set to 'Load Most Recent Catalog'. Therefore (and this depends entirely on how you have chosen to start Lightroom, and where your catalog is normally stored), you may run into an unexpected situation when starting Lightroom after you have reset the Preferences file. There are several different scenarios, for example Lightroom could start with a new blank catalog, or it could start with a pre-existing older catalog, or it could find a catalog from a previous version and so ask if you want to upgrade, or it could find your 'proper catalog'. 

 

To circumvent such unexpected scenarios, I would suggest the following prior to resetting the Preferences file: with your normal catalog open in Lightroom, open the General Tab of the Catalog Settings dialog box (under Edit menu on Windows, Lightroom menu on a Mac) and make a note of the file name and location of the catalog (the full path is listed there).

 

Then after you have closed Lightroom and reset the Preferences file as per Victoria's instructions below, use Windows Explorer (on Windows) or Finder (on a Mac) to locate the catalog file that you noted above, then double-click on the *.lrcat catalog file. This will launch Lightroom with your correct catalog open, thus there should be no possibility of opening an incorrect catalog by mistake. 

 

After Lightroom has started, you can then test to see if the reset of the Preferences file has fixed the initial problem. If it has not, then you can simply revert to the original Preferences file by deleting the newly created Preferences file and reversing the reset action (rename is my preferred action, BTW).

 

However, if the action HAS fixed the problem you will obviously want to keep the new Preferences file.....in which case you should spend a few minutes going through the various tabs and ensuring that you get all the settings the way you had them. Pay particular attention to making sure that the Default Catalog setting on the General Tab is correct.

 

NOTE: Obviously the above instructions assume that you are able to start Lightroom normally in order to examine existing settings. There have been rare bugs in the past which made it impossible to start Lightroom until the Preferences file had been reset, so if that is happening you’ll be unable to carry out the above precautionary checks, and will instead have to go straight ahead to reset the Preferences file.

 

 

Extract from "Adobe Photoshop Lightroom - The Missing FAQ" by Victoria Bampton

 

How do I delete the Preferences file? 

 

Deleting Lightroom’s Preferences file can solve all sorts of ‘weirdness,’ so it’s always a good early step in troubleshooting. 

 

On Windows, the easiest way to find it is to go to Edit menu > Preferences > Presets tab and press the Show Lightroom Presets Folder button.

 

You can also navigate directly to C:\Users\[your username]\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\Preferences\ - AppData may be hidden by default, but you can type %appdata%\adobe\lightroom into the Start menu search box and you’ll be taken directly to the Lightroom user folder. 

 

Whichever way you choose to find that folder, close Lightroom before going any further. In the Lightroom user folder will be the Preferences sub-folder which contains the Lightroom X Preferences.agprefs file(s) (there may be other older versions if you have upgraded Lightroom) - move the complete Preferences sub-folder to another location outside the Lightroom user folder or simply rename it, and then restart Lightroom.

 

On Mac, you’ll find com.adobe.LightroomX.plist with the other Preferences files rather than Lightroom’s Presets, so you’ll need to navigate directly to Macintosh HD/Users/[your username]/Library/Preferences/. The Library folder is hidden by default, so in Finder hold down the Alt (Option) key while using the Go menu. The user library folder will then be listed below the current user's home directory. As with Windows, close Lightroom and move that file to another folder or delete or rename it, but do not restart Lightroom yet. NOTE: if there are com.adobe.LightroomX.plist files from earlier versions of Lightroom (which will likely be the case if you have upgraded Lightroom from an earlier version), also move or rename or delete those, which will prevent Lightroom from using them as the basis of the new Preferences file that it will create on start-up.

 

An additional step is now required on Mac systems due to changes made at the OS level (i.e. outside of Adobe’s control). Put simply, the current LR preferences are now stored in the system cache and would then be used in the event of the file on disk being reset as described above. To prevent this, and to force Lightroom to create and use a new preferences file, it is necessary to do a System Restart (to flush the system cache) after resetting the existing preferences file, and before starting Lightroom again. 

 

N.B. If you are comfortable using the Terminal app, the need for the system restart can be avoided by entering the following command (after ensuring that Lightroom has been closed down):

 

defaults delete com.adobe.LightroomX 

 

Once the above actions have been completed, Lightroom can then be restarted to see if the problem has been cleared. 

 

 

 

Moving or renaming that preferences file, rather than deleting it, does mean that you can put it back if it doesn’t solve the problem, to save you recreating your preferences again. 

 

N.B "X" means enter the appropriate single digit version number.

 

 

 

What is deleted when I delete my Preferences file? 

 

When you delete your Preferences file, the obvious settings that you lose are those in the Preferences dialog, but it also includes other details such as your View Options settings, last used catalogs, last used settings, FTP server details, some plug-in settings, etc. 

 

Your original photos, Develop settings, collections, presets and suchlike aren’t affected by deleting the Preferences file.

Last edited by a moderator: Feb 24, 2018


環境設定を初期化する

環境設定を初期化するには、以下の操作を行います。

  1. Lightroom を終了します。
  2. 環境設定ファイルが保存されているフォルダーを開きます。環境設定ファイルは以下のパスに保存されています。
    • Windows: C:\Users\[ユーザー名]\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\Preferences\Lightroom 6 Preferences.agprefs
    • Mac OS: /Users/[ユーザー名]/Library/Preferences/com.adobe.Lightroom6.plist
  3. 環境設定ファイルをごみ箱(Windows)またはゴミ箱(Mac OS)にドラッグします。

重要: Mac OS X 10.7 以降では、ユーザーライブラリファイルは初期設定で非表示になっています。ユーザーライブラリファイルに一時的にアクセスするには、Option キーを押しながら Finder で、移動/ライブラリを選択します。

重要: AppData フォルダーは初期設定で非表示になっています。このフォルダーを表示するには、スタート/コントロールパネル/デスクトップのカスタマイズ/フォルダーオプションを選択します。 「表示」タブの「詳細設定」セクションで、「すべてのファイルとフォルダを表示する」が選択されていることを確認します。 「OK」をクリックします。

旧バージョンの環境設定ファイルの場所については、以下の文書を参照してください。